• RSS
  • Youtube
  • Facebook
  • Twitter

Important Posts

Meeting 006 Planning
Race For Whool
The Path to Anime

Playlist

The Tai Yugen Anthem

They Who Follow

Cbox

Category List

Recent Comments

Yibis One Piece Episodes

Tengen Toppa Gurren Lagann

Pure mannelijkheid gemengd met gigantische mecha's, humor en aanzienwekkende gevechten. Dat is TTGL.

Angel Densetsu

Kitano heeft het hart van een engel maar het uiterlijk van een demon. Deze korte anime is zo hilarisch dat ik me verplicht voel jullie te waarschuwen voor klaplongen.

Guilty Crown

Zeer goede, vloeiende animatie en geweldige effecten, als het verhaal ook nog mee wil zal dit een goede worden.

Persona 4

Een actie anime gefocust op de relaties van de personages die de spelreeks "Persona" heel nauwkeurig volgt.

Shiki

Een schokkende ervaring die je aan het begrijp "menselijk" zal laten twijfelen.

Reading giant books is badass!

Dit is, in tegenstelling tot de ander reviews, geen anime, maar een manga. En niet zomaar een manga, maar een fan-made manga, gamaakt door een Amerikaanse artiest.

Ik hoor SamRai meteen al protesteren, 'Een manga getekend door een niet-Japanner is het niet waard een manga genoemd te worden, maar geloof me, het is beter dan sommige Japanse.

Ik moet jullie wel waarschuwen, aangezien dit een fan-made manga is, op een manga-website, zijn er een paar verschillen tussen deze manga en de Japanse.
Ten eerste, deze manga leest men van links naar rechts. Ja SamRai, inderdaad, van links naar rechts. Je mag nu wel stoppen met 'Blasphemy !' te schreeuwen, ik hoor je wel. De artiest (Cody Shaw) heeft dit gedaan om twee redenen: Éen, het was verplicht door de website waar hij het op post, en twee, aangezien hij in het Engels schrijft, om zo zijn publiek te vergroten (Japanners , die van rechts naar links lezen, kunnen geen Engels).
En het tweede verschil is, dat de artiest (ook omdat hij in het Engels schrijft), Engels geluidseffecten gebruikt. Dit is ook alweer om zijn doelpubliek te vergroten, maar ook waarschijnlijk omdat hij geen flauw idee heeft wat de Japanse geluidseffecten betekenen (en wie kan het hem kwalijk nemen ?).
Het laatste is dat, omdat deze manga door een persoon gemaakt wordt (Cody Shaw), die alles schrijf, schetsts en tekent, heeft deze manga een traag update-tempo. Maar dit heeft ook als grote voordeel dat hij zijn panelen beter gebruikt, en er bijna geen overbodige pagina's zijn, of plaatsen waar je het gevoel hebt dat de manga te traag gaat. Het plot gaat altijd een een goede snelheid vooruit.

Click me for full size !


En dan nu, over de manga zelf.
De eerste paar pagina's zijn niet gedetailleerd, eerder schetsen, maar vanaf Chapter 6 is de art-style beter geworden, even scherp en met veel details als 'echte' manga's.
De mangaka heeft ook de gewoonte om, om de pagina's sneller te kunnen publiceren, de achtergronden weg te laten tijdens bepaalde scenes, zoals gevechten en acties, zodat het een Bleach-achtig gevoel krijgt.

Het plot zelf gaat, zoals ik al eerder zei, aan een goed tempo vooruit, en, alhoewel het niet te vergelijken is met het plot van bijvoorbeeld Code Geass of anderen, voor een fan-made is het best een goed plot (tot nu toe, tenminste, het volledige plot is nog niet bekend). Wat er wel één van de pluspunten is, is dat de mangaka een goed gevoel voor humor heeft, en dit laat doorschijnen in Bibliografy.

En dan komen we nu bij het belangrijkste deel, de characters.
In tegenstelling tot de meeste manga's, waar het hoofdpersonage een impusielve, snel-op-zijn-tenen-getrapte jongen is, is het hoofdperonage hier een studiebol met een bril die liever boeken over wetenschap leest in plaats van naar een feestje te gaan, en enorm veel sarcasme gebruikt in zijn zinkeuse. Een typische side-kick character, dus. Maar de mangaka heeft dit personage tot een main character met veel persoonlijkheid omgebogen. Éen van de side-kicks is het redelijk stereotype main character, alleen dan in vrouwelijke vorm, en met een licht jeugdtrauma.

Kortom, Bibliografy is zeker niet één van de allerbeste manga's aller tijden, maar is het één om aan te raden ?
Zeker. Als je eens tijd over, tussen het downloaden van animes in, is dit zeker iets dat je moet gelezen hebben.


Bibliografy is gratis te lezen op Gaijinmanga.com.



Trouwens, kunnen we vanaf nu de [REV] gebruiken voor een review, of is dat niet nodig ? Gewoon een vraagje.

14 Responses so far.

  1. SamRai says:

    ...
    ...
    ...

    Er zitten 2 hoofdletters in men naam.

  2. Razorhead says:

    Fixed. Ben je nu blij ? Je hebt trouwens mijn vraag niet beantwoord.

  3. SamRai says:

    Hier kun je zien dat je nog maar een amateur bent Razor :D Een ware Otaku zou de perfecte kans voor een tsukkomi reactie.

    En ja, das goed, laten we [REV] gebruiken, of nog beter, laten we een poll maken en vragen of we rev moeten gebruiken!

    Nu men serieuse reactie, normaal gezien zou je gelijk hebben en ik dit geen manga noemen, maar een cartoon getekend in de manga stijl, mar aangezien dit eerst op het internet uitkomt kan het een webcomic genoemd worden, en aangezien het internet geen nationaliteit heeft krijgt deze webcomic mijn goedkeuring als Manga.

    SamRai approved!

    Ik zal het wel bekijken, Jij sprak daar over een tijd tussen het downloaden van anime, is er daar tijd tussen? (Ik zal er maar bij zetten dat dit laatste eels een grap is waarbij ik jullie internet mok ivm met mijn superieure connectie, aangezien jij nogal wat moeite blijkt te hebben met het verstaan van mijn internet humor).

  4. Razorhead says:

    Een poll voor zijn pietluttig ding lijkt me iets overdreven, SamRai. En ja, soms spot ik je humor Samrai, maar heb ik gewoon geen zin om te zo te reageren. Het is veel grappiger om kwaad te worden.

  5. SamRai says:

    Je spot komt niet echt over Razor, je lijkt gewoon humeurig en chagrijnig in je posts, just sayin'

    Ik heb je echte naam nu al talloze keren geschreven alvorens hem te wissen en te vervangen door Razor.

  6. Razorhead says:

    Dammit. Ik had het perfecte antwoord, maar ik kan hem niet posten omdat ik dan jouw echte naam verklap in het proces.

  7. SamRai says:

    Uhmmm... Ik ben ook geen samaritaan? Kort gewoon men nickname af, das wat chubby deed. of je maaky een toespeling op mas maar dat zou geen probleem zijn dus ik neem aan dat het een pun is zoals bij de samaritaan.

  8. Razorhead says:

    Nee echt, ik vertel het je later wel.

  9. Razorhead says:

    Oh ja, en verander geen random dingen aan mijn review zonder het eerst aan mij te vragen.

  10. SamRai says:

    De belangrijkste reden dat ik je ook een mod maakte was zodat wanneer ik mensen hun posts random editen jullie een kans zouden hebben om je te verdedigen.

    Als je het echt lastig vin dan doe ik het niet maar, maar elkaar lastig vallen en elkaars posts editen, zals continu nyan cat videos insteken en wissen bv, i iets typisch voor fansubgroups, wat ongeveer het gevoel was dat ik wou bereiken.

  11. SamRai says:

    Ja, maar mijn naam zit in men nick, nero heeft me zelf Sam genoemd, iedereen die me kent als SamRai weet ook dat ik Sam noem, de enige reden dat ik dat bij jullie niet doe is omdat jullie namen anoniemer zijn, Sam is bijna even goed men internetnaam, met of zonder de rai, tenzij het over men achternaam gaat, negeer dan gewoon alles hierboven ,trouwens google eens Tai Yugen, het is het bewijs van mijn creatieve naamgeving! En die DJ die men naam heeft gestolen wordt steeds bekender, ik haat het!

  12. Razorhead says:

    Nee nee, ik vind de edit die je hebt gemaakt heel leuk, de review wordt er zelfs beter door, ik was gewoon een beetje verbaasd dat je zomaar dingen verandert zonder mijn toestemming. Als je het vanaf nu wilt doen, doe maar hoor, zolang het maar de kwaliteit van mijn review niet verlaagd op dingen erin wist, want ik heb geen knop gezien om vorige versies terug te brengen.

  13. Razorhead says:

    En jij hebt gisteren óók Tai Yugen gegoogled ?
    Ik deed net hetzelfde en was verbaasd en blij dat hij bovenaan de lijst staat, maar misschien komt het omdat wij deze website al meerdere malen hebben bezocht, want naast het zoekresultaat staat 'In cache'. We moeten het eens onderzoeken met een 'cleane' pc.

Leave a Reply